Monday, March 16, 2009

"Manusia sentiasa melakukan kesilapan"

Assalamualaikum wbt,
Ana ingin memanjangkan persoalan "manusia sentiasa melakukan kesilapan". Ini kerana alasan inilah yang paling polular dan sentiasa digunakan oleh wahabi salafi untuk melemahkan pendapat dan hujjah ulama' muktabar yg menentang method mereka. Kemudian, mereka menggesa "lebih baik kmbali kpd quran dan sunnah".
Cuba kita renung baik2 gesaan ini, apa realiti disebaliknya. Secara halus mereka melemahkan pndapat ulama' berauthoriti dgn alasan "mereka buat silap" DAN " tidak bersandar quran dan Sunnah". Ini merupakan satu kenyataan yang sangat jahat yg dibalut dgn perkataan yg lembut.
Namun hakikatnya, mereka sndiri yang menilai pendapat para Ulama' itu dengan pemahaman dangkal mereka terhadap quran dan sunnah. Jadi siapa yg lebih mudah buat silap? Tidakkah pelik, kita yang bukan bertaraf ulama' pun boleh menilai hakikat pendapat ulama' itu menurut al quran mahupun sunnah. Ini meletakkan pendapat kita yang jahil lagi lemah ini lebih tinggi daripada pendapat yang berauthoriti. Kitakah atau para Ulama' ini yg silap?

Mereka selalu lupa akan natijah buat kenyataan general macam ni, seperti mana bila mereka selalu berkata, "kebanyakan umat islam kini didalam khurafat dan bidaah" Kemudian mengaitkan tasawwuf dgn bidaah, khurafat dgn tuduhan menyembah kubur dn sebagainya. Bukankah ini jahat dan tidak berlandaskan ilmu? Hakikatnya, mrk sndiri hanya mendengar tuduhan itu dn memanjangkannya sahaja, tanpa mengkaji pun persoalan yg lebih utama, iaitu apakah sebenarnya tasawwuf itu. Inilah natijah daripada pendapat-pendapat kontraversi pemuka-pemuka wahabi salafi yang suka benar mendakwa dakwi secara umum, kemudian mereka membicarakan satu atau dua contoh (biasanya tak releven pun) dan membuat kesimpulan mengejut dengan menyesatkannya.

4 comments:

Hafiz said...

Assalamualaikum saudara...

Biasalah golongan wahabi dan salafi tipu tu...

Smoga Allah hancuq bnda baathil yg depa duk bwk tu...

Allah psti mnolong kita smua...

Insya Allah...

longman said...

http://balingdropdeath.blogspot.com/

shameel Iskandar said...

Tapi antara wahabi dgn syiah . syiah lagi bahayakan. setuju tak saudara dgn pndapat saya. maaf kalau berbeza pandangan

Lays Asadi said...

assalamualaikum, syiah dan sunni tidak punya masalah bergabung dengan Hamas, ikhwanul Muslimin dan golongan Asyairah Maturidiyah. Perpaduan ini tidak punya urusan dengan golongan Wahabi.